Pages

Friday, July 23, 2010

- Gentleman -

Semalam saya pegi KL naik ERL..dari Stesen Salak Tinggi, turun kat Bandar Tasik Selatan..pastu tuka naik STAR Lrt ke stesen Bandaraya. dalam lrt, saya tengok yang duduk mostly yang muda belia..yang berdiri (kecuali saya dan few others)  mostly tahap makcik-makcik, ah soh, auntie, tok wan..kesian saya tengok  sorang auntie tu grip kuat-kuat tiang dalam lrt tu..takut terjatuh agaknya.. heran jugak kenapa yang muda belia ni tak de kesedaran sivik..berat sangat punggung tu nak bangun kasi makcik-makcik dan pakcik-pakcik duduk..ada sorang bangla ni lagi penyapu..lepas orang sebelah dia bangun, bole pulak dia luaskan lagi kangkang dia so tak dapat la orang lain pegi menyelit duduk kat sebelah dia..rasa nak aje saya kasi hikmat tendangan 7 semesta kat si bangla tu.. 

Saya teringat pengalaman naik tube di London dan Paris..saya bukan nak angkat or puji orang Barat tapi kalo yang baik apa salahnya kita share dan contohi kan? Di London, pada pengamatan saya, keutamaan untuk duduk dalam tube tu diberi lebih kepada wanita, orang tua dan kanak-kanak..walopun masa nak masuk dalam tube tu pakat kerumun kat pintu masuk tapi bila dalam tube, most of their man always can be called as gentleman..dia akan bangun kasi chance yang keutamaan tadi duduk...man in London kurang hensem dimata saya, tapi gentleman..saya assign as gentleman juga atas insiden-insiden lain yang saya lihat  dan alami kat sana..lain pulak cerita di Paris..mamat France di mata saya ramai yang hensem-hensem..muka ala-ala pojaan hatiku -Orlando Bloom..muahaha..tapi, orang France bagi saya agak kasar..gentleman jauh sekali lah..duduk buat muka toya je dalam train walopun dia nampak perempuan dengan budak berdiri depan dia..dan dia duduk dengan sedapnya dengan muka tak bersalah langsung..macam si bangla tadi la..juga ada insiden-insiden lain yang membuatkan saya melabel orang France sebagai tidak gentleman dan less attitude (ditujukan especially to si mamat cashier di Carefour Montmartre).

How about orang Malaysia? dah tentu orang Malaysia ramai yang gentleman..sangat beretika..ada attitude..cuma segelintir yang mungkin mencacatkan keadaan macam pengalaman saya dalam lrt semalam..insiden semalam tu mungkin dah biasa bagi orang yang selalu naik or hari-hari naik lrt tapi bagi saya yang jarang-jarang naik lrt ni, insiden macam tu buat saya terfikir-fikir kenapa sampai hati orang yang muda belia lagi gagah perkasa tapi begitu buta sampai tak nampak yang berdiri tu orang yang mungkin sebaya mak atau ayah dia..

p/s : to En. Suami, jangan jeles dengan Orlando Bloom ye..




4 comments:

Rozelia Shariff said...

Pengalaman aku naik komuter masa pregnant - dahla masa tu heavily pregnant, komuter lak penuh mcm tin sardin, dah cuak gak aku kalu kena himpit sah boleh beranak kat situ jugak. Nasib baik ada sorang mamat tukang hantar kereta terperasan perut aku + muka yang cuak itew, terus dia bagi tempat duduk kat aku, siap paksa aku duduk lagi..hehe thanks to mamat tukang hantar kereta :)

n.a.j.w.a said...

mujur la ada yg baik hati bg ko ddk. mcm dlm lrt semlm sedey btol aku tngk auntie tu berdiri..lama pulak tu tp org muda yg ddk dkt tmpt auntie tu berdiri lngsg x pelawa auntie tu ddk..

ANAKIRANA said...

lagik satu...trend bukak pintu ..aku perhatikan kat opis aku ni..lelaki2 asing akan tunggu pegang pintu tu selagi kite tak sampai kat pintu tu..walaupon kite jauh lagik tu ..dia pegang tunggu ..

ada org main lepas jerrr tak tengok belakang dah org nak sampai pintu

n.a.j.w.a said...

ana, time aku nk kua dr kedai ada sorang mat salleh ni saing skali nk kua.dia dpn aku..muka baragas giler. tp, dia ttp bukakkn pintu n soh aku kua dlu..bkn susah pun nk bukak pintu sndri tp bila ada org buat mcmtu rsa dia sgt budiman..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails