Pages

Monday, July 19, 2010

Cerita Kulit Babi & Peluk Anjing

Tu diaaaa..posing sandar tiang..macam-macam pesen posing ada..peluk tiang..cium tiang..golek-golek baring-baring atas rumput sume ada..menangis heroin filem hindustan kalo tengok saya posing ;p

Eh, saya bukan nak cerita pasal posing..saya nak cerita pasal baju..tengok baju yang saya pakai tu..tu leather coat. masa beli langsung tak menyiasat coat tu buat dari kulit apa..tengok bekenan, try pakai, size ngam terus beli bawak balik..lepas pakai 2 kali, rasa tak best..rasa tak selesa..especially tak selesa dengan bau kulit tu..lepas tu, terus decide nak jual..so, saya anta kat kedai bundle kat area umah saya ni..sebelum tu saya ada anta kasut yang dah tak pakai, dalam 2 hari dah terjual..lepas seminggu, masa balik keje saya singgah la nak tanya tokey kedai bundle tu dah jual lom coat saya tu....sekali brader tu ajak saya pegi jauh sket dari customer yang tengah shopping dalam kedai dia..

tokey - beli kat mana coat tu?
saya - Nilai..nape bang?
tokey - tau tak tu kulit apa?
saya - (geleng)
tokey - kulit b*b*
saya - (terpana dan ternganga)

Jenuh saya fikir perlu ke tak saya samak? bahagian mana saya perlu samak? saya tau pasal kulit tu 2 minggu lepas saya pakai coat tu..coat tu saya letak dalam luggage sekali dengan baju saya, baju asben dan baju anak..coat tu saya pakai 2 kali dengan selapis lagi baju kat bahagian dalam tapi masalahnya tak ingat baju mana yang terlibat dengan coat tu..sebelum pakai kat oversea, kat sini pun dah berapa kali pakai masa sesi test-try-berangan..sebab tak tahu apa patut saya buat, saya pun tanya sana..tanya sini..tanya dari orang yang lebih arif..satu sumber cakap tak perlu samak sebab kulit tu dalam keadaan kering..satu sumber lagi cakap perlu samak tapi disebabkan saya tak tahu dan pegang dalam keadaan jahil..saya disarankan untuk samak bahagian tangan saja untuk menghilangkan rasa was-was..dan dari sumber yang sahih menegaskan bahawa kalau kita tersentuh atau sengaja sentuh b*b* atau kulit b*b* dalam keadaan kering atau basah..perlulah kita samak..tak sama macam kalau kita sentuh dog yang tak perlu samak kalau sentuh dalam keadaan  sama-sama kering dan diyakini tak terkena air liur dog tersebut..

Bila dah tau kulit tu kulit b*b*, hati terus gundah-gulana..patut la lain macam je bau coat tu..patut la rasa takde mood nak pakai..saya salahkan diri sendiri sebab cuai..dan saya salahkan jugak si penjual sebab tak menyiasat dulu apa yang dia jual padahal dia pun muslim..lepas ni saya akan lebih berhati-hati..saya memang nak anta balik coat tu kat kedai yang saya beli..cuma dah sebulan bertangguh tak pegi-pegi lagi..coat tu masih kat kedai abang bundle tu..kalo ada non-muslim yang nak beli dia akan jual..sekarang dia simpan dalam plastik..tak tahu la dah jual ke belum..

Lately, bila baca news pasal orang Islam yang selamba badak je peluk-peluk kiss kiss dog, saya jadi hairan pun ada..dalam banyak-banyak haiwan kat muka bumi Allah ni, kenapa la dog jugak yang dia pilih nak ditunjukkan kasih sayang..kucing, kera, ungka pun ada bole dipeluk-peluk..haram sentuh dog bukan makna suruh kita sepak-sepak dog tu..tapi tak jugak suruh kita peluk cium..saya pun penah jugak tunjukkan rasa perikemanusiaan kat dog..tapi tak la sampai pegi pegang dog tu..dia lapar..dahaga..saya bagi dia makan dengan bagi air..tak payah sentuh pun..Ini bole pulak bila orang tego orang komplen orang nasihat ada pulak yang mati-matian membela perbuatan si muslim yang  peluk-peluk dog tu...jangan la mentafsir hukum Allah ikut pandai sendiri..dan jangan juga menghalalkan yang haram..yang dah jatuh hukum haram tu jangan la kita pandai-pandai nak argue kenapa dan mengapa..Allah lebih mengetahui..yang dah termaktub tak bole tu, niat yang baik tak menghalalkan cara..sama-sama la kita ambil iktibar..

7 comments:

ANAKIRANA said...

ermmmm geli la pulak bila dah tau kan

tak tau lah nak samak ke tak..baju2 yg dah terkena coat tu mcm mana pulak..aku pon tak tau wehh

pasni hati2 jer la nk beli barangn kulit2 ni...huhu

n.a.j.w.a said...

ana - geli geleman la jugak esp part idung..mcm dok terbau2 je bau kulit tu..lain mcm bau kulit b*b* ni..

baju2 mmg xdpt nk samak sbb xingt bju mana yg terlibat..dh tu kalo yg baju kaler putih cane nk samak kn..asben dgn umar yg sentuh gak coat tu pun aku xsure depa kena samak ke x..sumber ckp xpyh samak..aku dok cari sabun Taharah nak kasi samak satu bdn kami sefamili..

n.a.j said...

hmm..hang beli kat kedai mana kat nilai tu?

mmg mintak simpang la dr terkena ..

faiz said...

Najwa,
i penah masa shopping dgn one of my friend ni i was a bit cautious masa pilih leather shoes di M&S, sbb ada yg dari kulit babi kan, but then my fren tu dgn confidentnya cakap Babi haram untuk dimakan, bukan haram untuk disentuh.

I x ckp apa2... sbb i taktau whats the hukum sbb upbringing kita dari dulu babi+anjing haram segala2nya la kan.. I ingat nak check dulu buku pasal najis semua ni...tp terlupa... cuba u try tanya yang betul2 arif.

n.a.j.w.a said...

faiz, i dah check dr beberapa sumber yang arif ..refer to buku "Indahnya Hidup Bersyariat by Ustaz Ismail Kamus" - babi ni kalo kita sentuh sama ada kering atau basah kita kena samak.. anjing kalo kering tak perlu samak..wallahualam

Natasha Ibrahim said...

ada cara nak kenal kulit babi. kalau tak silap aku liang dia tiga segi... cuba ko tanya dekat sesapa yg arif hal ehwal ni. dah berlaku tu nak buat mcm mana... tapi aku dengar penggunaan sabun taharah pus was-was juga. baik balik kg cari tanah yg bersih la

Kak Long Mawar Merah said...

Najwa,
Termiss entri ni rupanya. Uhwaa.....kensel nak pinjam coat tu!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails