Pages

Tuesday, November 2, 2010

Tak Ada Rezeki..

Kisahnya.. lepas menyoping sampai sipi-sipi nak gadai sebelah buah pinggang masa cuti bulan May lepas, saya pun tunggu la VAT refund..certain barang yang dishoping bole claim balik tax..amount yang di claim akan direimburse dalam credit card walopun most of barang yang dishoping beli pakai cash. saya tak pilih refund in cash sebab kat Stansted Airport cash refund tak applicable. ..proses nak dapat balik vat refund ni ambek masa dalam 6 minggu..

Lepas sebulan claim, rajin bebenor la saya check credit card statement account nak tengok dah dapat ke belum claim..lepas sebulan gitu, baru dapat claim tu satu persatu.. 1st claim yang saya dapat seciput je..RM4.38 sen je kot..lepas tu ada la yang amount nya belas-belas RM..last claim yang saya dapat RM80++...sebab nilai Pound dengan Euro sekarang rendah so kumpul-kumpul total memang tak banyak mana la VAT yang saya dapat tapi ok la dari tak dapat langsung kan..masih berbaloi jugak sebab harga barang yang dibeli before deduct vat tu pun dah sedia murah compare harga kalo beli kat msia..tapi saya tak dapat trace refund yang saya dapat tu untuk barang apa..kasut ke..perfume ke..make up ke..

Tapiiiii...ada satu vat refund yang paling ditungggu-tunggu tapi sampai hari ni tak dapat-dapat lagi pun..yang amount paling besar pulak tu..Kak Nor (kakak ipar) dah dapat vat refund untuk barang yang kami beli ditempat yang sama tu..tapi saya tak dapat-dapat lagi..saya pun email la sana sini nak check status refund saya tu..lepas beberapa bulan menunggu..ini reply email yang saya dapat dari Global Tax Refund..

Re: Re : VAT Claim (STN 19568-268.877671)
...
From:
"taxfree@global-blue.com"
...
Add to Contacts
To:

Dear Mr. Basri, (ni la jadinya bila panggil orang dengan nama bapak..aku yang wanita tulen lagi asli ni dah jadi nama lelaki)

We have checked our records using your data and have to advise you that, as of yet, we have not received your Tax free document at any of our offices.

There can be several reasons for this. The most common explanations are that the document is delayed, has got lost in the post or was sent to an incorrect address.

Both you as a receiver of the refund and we, the VAT refund operator, have a common interest in finding your form. If you can locate the form or help us trace it, we will support you by processing it as quickly as possible.

Please contact us again if you are able to provide any additional information or have any questions on the matter.


Yours sincerely,

Julia Hajickova
GLOBAL BLUE
Tourist Service


Saya cuma ada resit pembelian..mana ada copy claim form tu..tak terpikir la pulak nak buat copy ke apa kan..masa submit ada custom tolong check sume so ingat ok la.. 2 minggu lepas, saya sempat check harga barang yang saya beli  tu di The Gardens..tanpa vat refund pun saya dah jimat RM900.. jadi..sekarang anggap sajalah tak ada rezeki untuk jimat extra lagi RM200++...

Sob sob sob..mula-mula memang bengang la jugak..walopun dari awal Encik Nazley dah cakap "tak payah harap..ada..ada la.." pikir-pikir balik..haah kan..takde rezeki la tu..benda kalo yang bukan rezeki kita, jangan kata dah dalam mulut, dalam perut pun bole terkeluar balik..ye tak?

2 comments:

Jiha said...

uikkk dah save RM900..byk tu.. erkk apa brg tu..hahaha kepoci tol..

n.a.j.w.a said...

Jiha..ala..barang pempuan-pempuan..sogan la den nak mention benda apa..hehe.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails