Pages

Thursday, October 14, 2010

Tips Gigi Sihat

 Sila tanya doktor gigi untuk tips gigi sihat.. kenapa kena jaga gigi??

Jawapan saya supaya gigi kita jadi begini
dan tak jadi begini..

Bila gigi jadi sedih macam di atas ni, bole datangkan macam-macam masalah..sakit gigi, gigi berlubang, gigi rongak  atau pun...mulut akan berbau "harum" hingga orang yang bau rasa nak lari 150 meter jauh dari kita..saya ada satu cerita..

Kisahnya..

Jumaat lepas, bos suruh saya ke Cyberjaya untuk ke project launch..survey-survey projek ni bukanlah keje saya..patut orang marketing lah yang buat..tapi disebabkan oleh marketing mananger tengah best garu ketiak garu montot kat US makanya bos saya lah kena pegi..tapi bos saya pulak ada urusan lain makanya disuruhnya saya pegi dengan alasan pada hari itu saya nampak seperti "datin" hanya sebab saya pakai baju kurung ada manik-manik sket..ni la nasib orang yang jaaaaaaaarang sangat pakai baju kurung pegi ofis..ok la..fine..no big deal sebab saya pun suka kalo dapat keluar tengok projek lain selain projek company..

Sampai di tempat yang dituju..saya disambut oleh sorang perempuan middle age..nampak dia biasa-biasa saja..saya namakan dia Ms J..kami berborak-borak..Ms J bercerita tentang projek terbaru syarikat dia bekerja..sepanjang kami berborak selama 5 minit pertama, saya rasa kurang selesa sebab ada bau kurang menyenangkan...mcam bau belacan pun ada...saya jarakkan diri sket dari Ms J..Ms J datang dekat lagi dengan saya..saya jarakkan lagi..dia datang lagi dekat..lagi dekat dan lagi dekat..saya rasa nak tutup hidung..tapi sangatlah kurang sopan kan kalo saya buat macam tu..sepanjang perjumpaan selama hampir 1 jam, saya rasa macam kekurangan oksigen sebab tak dapat bernafas seperti biasa..di akhir perjumpaan, Ms J hulurkan business kad dia pada saya..saya baca.."Ms J - Finance Director"

Moral of the story, rajin-rajin la gosok gigi..kumur-kumur lepas makan..jaga kebersihan mulut..lepas makan belacan ke petai ke, apa salahnya gosok gigi ke..kunyah chewing gum beraroma pudina ke..gigi ni bagi saya aset yang sangat penting..tak putih tersusun pun tak pe janji sihat dan tak berbau yang kurang menyenangkan kecuali la masa kita berpuasa...betul tak? tapi kalo ada duit nak jugak saya pasang braces ke..putihkan gigi ke..sape tak nak gigi cantik kan..
Saya ingat lagi, masa kecik dulu saya takut sangat kat doktor gigi..tu sebabnya saya jaga gigi saya..sebab takut kalo kena jumpa dentist..masa sekolah menengah, ada klinik gigi kat sekolah..dup dap dup dap jantung  sampai rasa nak terkucil bila tunggu turn kena jumpa doktor..sebab takut jugak la saya mesti gosok gigi sebelum tido dengan harapan gigi saya takkan rosak..bila dah gosok jangan harap saya nak makan pape lagi sebab malas nak gosok sekali lagi sebelum tido..so atas usaha gigih itu, masa sekolah menengah, saya termasuk dalam list pelajar bergigi sihat (gigi sihat, ye bukan gigi cantik)...saya ingat lagi 2 orang lagi kawan dalam list bergigi sihat namanya Nurul Faiz (Ka'On) dan Fatimah (Tim).

Dah tak remaja ni saya dah tak takut jumpa dentist..Isnin depan saya nak pegi check gigi..rutin setahun 2 kali or at least sekali....moh kita jumpa doktor gigi :)


2 comments:

Unknown said...

kah kah kah..aku dapat bayangkan muka hang time sejam dok hadap makcik tu..

n.a.j.w.a said...

aku berjaya buat muka mcm xde apa-apa dengn teknik kontrol pernafasan..itu yg mcm nak mati dibuatnya sbb x cukup oksigen..hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails