Pages

Saturday, October 30, 2010

...Jangan MUDAH Tertipu Dengan MONYET..


Few days ago..


Saya mengiklankan satu barang terpakai yang nak saya jual di mudah.my 

Dah nama pun mudah, memang sangat mudah nak jual barang kat website Mudah ni..lepas publish iklan, berduyun-duyun query email masuk..dah jenuh pulak nak reply (part ni tak berapa mudah).. tapi, dengan mudahnya, tak sampai 24 jam saya buat iklan kat Mudah, barang saya itu telah dijual dengan mudahnya..semalam iklan lagi satu barang, hari ni dah terjual..memang mudah la..sesuai  la dengan nama dia Mudah ..bole kira berapa banyak perkataan Mudah dalam entry saya ni?? motif - nak bagitau memang mudah jual kat Mudah ni..

Tapi, dalam masa mudah nak jual, mudah jugak nak kena "kencing" dengan orang yang takde keje lain selain keje nak menipu orang..dalam banyak-banyak email, ada la sorang mat saleh ni email saya konon sangat berminat nak beli barang yang saya nak jual tu..beria-ria lah si monyet saleh ni cerita dia nak beli...sampai sanggup nak bayar extra..saya panggil monyet sebab dia lebih monyet dari monyet..faham? tak faham tak pe..abaikan..back to story si monyet..abis cerita nanti mesti faham..mula-mula saya tak syak apa-apa..

dia mintak saya anta banyak sket gambar barang yang saya nak jual - saya attach thru email..
dia tak mintak nego price - bagus lah.. 

Bila sampai part dia dah confirm nak beli saya syak ada yang tak kena..saya terus layankan aje nak tengok apa si monyet ni cuba nak buat sebenarnya..


Penat la pulak nak cite..sila baca email dibawah..













From: John James <jhnjms9999@sify.com>
To: Khairun Najwa <najern80@yahoo.com>
Sent: Fri, October 29, 2010 1:19:59 PM

Subject: Re: Reply: Used Item For Sale

Thanks for your mail..I will proceed with the payment immediately.Kindly end the auction immediately since you have decide to sell the merchandise to me and also get back to me with your home address so i can forward it to my shipping agent for the pick up.

John

On Fri, Oct 29, 2010 at 6:42 AM, Khairun Najwa <najern80@yahoo.com> wrote:
I'll email u my address once your payment has been appear in my PayPal account..

Najwa

From: John James <jhnjms9999@sify.com>
To: Khairun Najwa
Sent: Fri, October 29, 2010 1:42:38 PM
Subject: Re: Reply: Used Item For Sale

Thanks for your mail..I have send the payment into your account and the money has been deducted from my account,i think PayPal should have notify you by now about the payment confirmation.You have to follow PayPal Instruction in the payment confirmation email sent to you from PayPal order to receive the whole money into your account.

John


Re: Reply: Used Item For Sale
...
Photo for Khairun Najwa
From:
Khairun Najwa  
...
Add to Contacts
To:John James


Thank you..F*** u monkey!!


regards,
Najwa


END.



Orang berbaik hati nak beli siap dah buat bayaran extra tapi saya reply dengan bahasa yang sangat kurang sopan..macam cari gado tak??

 Mari tengok notificatiom email yang katanya dari PayPal

_______________________________________________________________________

Notification of An Instant Merchandise Payment Received from John James
(Transaction ID: 5X472815E1267414M)

From:
PayPal Intl. @emailaccount.com>
...
Add to Contacts
To:najern80@yahoo.com

https://www.paypal.com/us

Hello Khairun Najwa,

This email confirms that you have received an Instant payment of RMX,X00.00 MYR
from John James (jhnjms9999@sify.com) via PayPal MERCHANDISE Payment Service.

Reversals : This method of payment can not be reversed.

____________________________________________________________

Nampak tak apa monyet ni cuba buat??? Nampak? Tak nampak? 







Si John ni cuba "kencing" saya dengan notification dari PayPal palsu..tengok kat domain address dah tau payment notification tu dari PayPal yang "fake".. 

Cuba compare email di atas dengan email dibawah..Ini email dari PayPal yang "ASLI"..saya paste heading saja ok..



From:
"service@intl.paypal.com"   
...
Add to Contacts
To:Khairun Najwa Hassan Basri


PayPal




Nampak tak? Kalau tak nampak jugak anda memang berpotensi tertelan kencing penipu cyber macam si John James nih....hati-hati dong!! Dia bukan nak barang yang saya jual tu..tapi dia nak saya punya particular - HOME ADDRESS- untuk tujuan penipuan yang seterusnya..


p/s : nama penuh saya disembunyikan disebalik kaler merah itu dengan  tak ada alasan yang munasabah..saja je nak poyosss

Beware with this spectacles stealing monkey



3 comments:

Unknown said...

kurang hasam tul la..
sib baik hg perasan...
aku pun penah kena,..siap nak beli umah aku lagi...nama aper ntah...baru balik perang Iraq la, nak duk kat malaysia la..aku perasan lepas 2-3 kali email..

n.a.j.w.a said...

jj, silap org dia nk tipu kan..hal libatkan duit memang kena extra berhati-hati..

Emmadidy said...

Same la, aku pon dpat email nie nak beli barang aku advertise kat mudah.. Barang aku jual RM1300, die nak bayar RM1400.. Dah tu extra RM2200 untuk shipment.. Aku dah agak dah nie scam, tp aku layankan je.. Die byak kali call2 aku suh wat transaction kat western union coz if aku xwat transaction tu aku xkan dpat RM3600 tu.. Aku kene wat payment RM2200 tu ten bru aku dpat duit aku.. Wat the heck?? Aku pelik je, ade jugak manusia cam nie.. B*** btol, org nak bisnes btol2 die main2 plak..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails