Pages

Wednesday, October 27, 2010

Anak Oh Anak..

Pagi tadi..

Umar siap-siap nak pegi tadika..dia mandi sendiri..pakai baju sendiri..sebelum anta ke tadika, saya betulkan baju dia yang tak berapa nak kemas..maklum la budak umo 5 tahun bersiap sendiri kan..tapi, rambut memang kemas..siap pacak-pacak..kalo tak pacak pun memang neat la dengan gel bagai..siap sembur pefume..ala..perfume budak-budak..

Masa betulkan baju Umar, sebelah tangan dia dalam poket seluar..saya suruh keluarkan tangan sebab nak tarik baju dia masuk ke dalam bagi kemas sket..tapi dia tak nak kuakan tangan dia..saya suruh kali ke 2..dia tak nak jugak..saya cuba tarik dia keraskan tangan dia..muka dah lain macam..so saya tau dah..mesti ada benda dia sembunyi dalam poket..

Saya - Umar ambek ambek barang kawan ye?
Umar - (diam)
Saya - Umar ambek barang kawan ke? (nada keras sket)
Umar - (diam denga muka stone)
Saya - Umar ambek barang kawan ni..keluarkan tangan!! (suara kuat lagi keras dan tegas)
Umar - (keluarkan tangan dengan muka cembeng-cembeng)

Benda yang dia sorok tu bekas pencil lid..confirm bukan Umar punya

Saya - kenapa ambek barang orang ha? kan mama dah pesan banyak kali jangan ambek bawak balik barang orang (dengan geramnya saya cubit tangan Umar)
Umar - (huwaaaaaaa..menangis dengan kuat)
Saya- Diam!!! kan mama dah cakap tak bole ambek barang orang. tak bole curi..berdosa..nanti Allah marah..bla bla bla (khutbah hari Rabu)
Umar - (diam)
Saya - lain kali nak buat lagi tak?
Umar - (geleng..sambil air mata lebak-lebuk keluar berjurai-jurai)

Saya cukup marah kalo Umar bawak balik barang yang bukan dia punya..bila tanya dia jawab "kawan bagi"..saya memang akan siasat sama ada betul kawan bagi , dia mintak so kawan pun bagi or dia ambek dalam kata lain "curi"..memang ada habuan special lah kalo dia buat perangai tak senonoh mintak barang orang or ambek tanpa permission...sebab dah selalu pesan jangan buat perangai tak senonoh macam tu..nak apa-apa bagitau mama atau ayah..kalo perlu beli mama dengan ayah mesti akan belikan..kalo tak perlu kami akan terangkan supaya dia faham.

Macam pagi tadi, dia tak jawab bila saya tanya..saya dah faham sangat dah perangai budak bujang sorang ni..dah bole trace reaksi dia kalo buat benda salah..baru sorang anak pun saya dah rasa mencabarnya nak didik anak..saya rasa sangat hebat mak-mak yang anak berduyun-duyun tapi berjaya didik anak mereka jadi anak-anak yang berkualiti..




2 comments:

zt said...

sokong ko.. melentur buluh biar dari rebung ..jgn jd mcm stngah parents dok ckp "takpa, dia kecik lg" .. parents zmn dulu anak ramai,& majoriti berjya sbbnya "syg anak ditangan-tangankan"

n.a.j.w.a said...

zt, tq tq sbb sokong aku..hehe..Umar ni walopun sorang buat msa ni tp aku x manjakan dia..takut..tau la kan bdk zaman skrng ni mcm2 smp diluar jangkaan..aku cuba bagi dan berusaha buat yg terbaik sbg mak..lepastu doa yg baik2..selebihnya tawakal..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails