Pages

Thursday, August 19, 2010

Bila TV Berbau Hangit

Semalam, balik dari terawikh..lepak jap depan tv ingat nak layan Samarinda yang ceritanya tak la best pun..tiba-tiba..jeng jeng jengggggg..tv tershutdown sendiri..erkk..nape ni? suruh Umar on balik..tekan-tekan remote control, tak on jugak..erkk..bau hangit...ayorkkkkk..bau hangit ni sign to bau duit yang akan hangus..owh tidakkkk..dah la dah dekat nak raya..bila dah bau hangit tu, saya soh asben cepat-cepat switch off main suis..mana la tau kot nanti tiba-tiba tebabooooo..meletop pulak kan..

Kalo nak repair without warranty mau cecah 1k lebih sebab skrin 42 inci..nak beli tv baru ngak ada bajet dong..paham-paham je la dah nak raya ni kan..nak beli yang murah-murah pun duit jugak..Then, saya baru tingat tv tu ada extended warranty..1+4 years..so 5 tahun warranty..saya beli tv tu tahun 2007..so baru 3 tahun..alhamdulillah..harapan cerah untuk tidak perlu menghanguskan duit bayar orang repair tv tu.  pepagi arini saya dah call customer service buat report..lepastu deorang call saya balik inform hari Rabu depan baru technician datang repair..ayooo..seminggu la tak tengok tv..i kenot imagine..mesti tak best..walopun saya jenis yang tak berapa tengok tv, tapi kalo tv tak bole function rasa macam kekurangan lak dalam umah tu..sian jugak kat Umar tak bole layan katun pepagi..

Tv tu baru pakai 3 tahun dah rosak..teori saya, pembuat tv zaman sekarang memang sengaja buat tv  yang tak long lasting macam tv zaman saya kecik-kecik dulu. Masa saya kecik dulu tv kat umah besarrrr punya macam akuarium..body je la besar..skrin sejemput je pun..tapi sampai saya dah sekolah menengah tv tu dok elok lagi..Tv sekarang yang plasma ke LCD ke LED ke mostly jangka hayatnya pendek..kalo jangka hayat panjang macam tv yang ada senapang elektron macam dulu, tv yang jual kat kedai lambat laku. sebab kebanyakkan orang tuka tv baru bila tv lama dah rosak je..so kalo tak rosak-rosak or lambat rosak, susah la pembuat/penjual tv nak bisnes kan..ni cuma teori saya..

Sebelum beli tv yang dah rosak semalam, kami pakai tv pesen lama..22 inci kot..tv milik asben yang dia beli masa zaman gonjeng dulu..kami pakai tv tu saaaaaampai gambar kat skrin tv tu jadi ramping. kalo tengok drama yang pelakonnya berbadan agak comel, kat tv kitaorang nampak pelakon tu slim je. penah kitaorang confius sejak bila pelakon yang tak ingat apa kenama tu slim sebab selama ni badan dia agak comel..owhh..skrin tu rupanya yang tolong slimkan pelakon tu..she shud thank to our skrin tv..tak payah pegi slimworld untuk nampak kurus di kaca tv..hehe..bila ketuk-ketuk bahagian atas tv tu baru skrin tu back to normal..saaaaampai la satu tahap ketuk hempuk-hempuk pun dah tak jalan, lagi ramping ada la..so dah sampai masa la tv tu nak kena humban..

Sekarang..no choice..tunggu saja lah sampai hari Rabu..jangan service siput macam Dell aritu sudah lah..



5 comments:

ANAKIRANA said...

nnt ada jer depa kata..oh spare part ni kami tak cover..itu tak cover ini tak cover ..

n.a.j.w.a said...

msa call td aku dh cte apa jd kt tv aku ni..aku tnya cover tak kos dtg sini, repair, spare part sume..katanya cover..kalo nnt tba2 ckp x cover mmg aku hempuk technician tu dgn tv besar gaban ni..

n.a.j.w.a said...
This comment has been removed by the author.
genny da bomb said...

time2 ni la dia nk wat hal kan..huhu..macam aku..ari selasa aritu..pup satu lampu dining terbakar..esoknya pup satu lagi..mmg saja ja la nk suh kuar duit beli mentol baru..nasib baik mentol belas2 je

n.a.j.w.a said...

mentol ok lg la..ni baru masuk 2 hari tak de tv, giler boring..hadoii..nak kasi meriah sket, semalam jeli bukak lagu raya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails