Pages

Tuesday, June 1, 2010

Suzhou, Hangzhou & Shanghai

@Shantang Canal. Suzhou - dapat naik tongkang menyusuri Shantang Canal..terusan yang sangat panjang..



@Silk Factory, Suzhou - saya berpeluang tengok proses buat kain sutera..dapat la beli 3-4 lai tudung 100% silk dengan harga yang jauh lebih murah dari kat sini..dan saya termakan cakap national Tour Guide pasal khasiat tido dalam quilt dan tido atas mattress protector made by silk..jadi, saya beli la 1 set..kalau kat sini memang tak terbeli la sebab harga di sini sangat mahal dan tak banyak tempat yang jual quilt 100% silk sebab harga yang mahal tu ..harga bagi 3-4 set quilt kat sana  bersamaan dengan harga  1 set kalau beli di Malaysia..tapi sebab poket dah kering kotang, saya tak dapat beli quilt cover set..tak apa lah..cover beli aje lah yang cotton kat sini..dapat quilt dan mattress protector tu pun dah kira ok la tu..puas hati :-)

@Suzhou & Hangzhou - cruise kali yang ke 4 dalam 1 bulan..Thames River Cruise, Seine River Cruise, Windermere Cruise dan kat China ni ntah apa ke nama tah tempat ni..scenery biasa-biasa je..time cruise tu cuaca macam berkabus walau pun tak la sejuk pun..


@Shanghai Expo 2010 : Better City Better Life - Punya la ramai orang kat expo ni..mau berjuta orang sehari..dan tapak expo tu sangat lah luas..sampai tak larat nak jalan. Saya cuma dapat masuk Brunei Pavillion je..yang lain tak dapat masuk sebab tak larat nak beratur..panjang bukan main orang queue. Mula-mula sampai kt tapak expo, menonong saya cari Malaysia punya pavillion dengan harapan dapat jumpa makanan Malaysia..tengok queue panjang giler..depan pavillion Malaysia, ada pavillion Brunei..tak ramai orang so terus dapat masuk..fuhh..lega dapat makan Nasi Katok..macam nasi lemak la, ada lauk rendang ayam..tapi mahal giler..RM24. lapar punya pasal, belasah saja lah..dan yang penting, confirm halal..sebab jumpa dengan chef yang masak nasi tu - orang Malaysia. dan info yang saya dapat, dari orang Brunei dan  kawan yang berjaya masuk ke pavillion Malaysia,  kat pavillion Malaysia makanan tak gerenti halal pun..overall, best juga expo ni..gambar yang ke -4 kt bawah tu yang pavillion nampak pelik tu, tu pavillion UAE..paling mahal..12 billion!!


Shanghai City - bangunan-bangunan di Shanghai memang hebat..sume tinggi-tinggi, moden dan cantik..Jalan raya bertingkat-tingkat sampai rasa gayat..Night scenery kat Shanghai Bund memang cantik sangat..tapi saya tak sempat nak ambek gambar sebab time tu rushing nak ke Nanjing Road..dan orang punya la ramai..berpusu-pusu di segenap area..Katanya Nanjing Road tu tempat shoping yang best..Shoping Paradise..tapi, bagi saya..tak ada apa yang menarik..kalau bawak banyak duit, duit tu tak tau nak beli apa..tak macam shoping di UK atau pun Bandung yang sampai tak cukup-cukup duit nak shoping..satu je yang best saya beli di Shanghai- Remote Control Helicopter untuk Umar..dan harga kat sana memang sangat murah :)- fyi, ayah Umar yang main helicopter tu..


Food Galore - erkkk..ye ke??? see below, ni menu wajib setiap hari..1st day makan kat Suzhou..hadoii..memang tekak tak bole nak layan la makanan kat sana..yang bagus cuma menu berkhasiat sebab hari-hari makan bermacam-macam jenis sayur..no meat..no chicken at all.. balik je timbang turun 2kg..yahoooo!!! gambar last kat bawah tu, actually senyum dalam tangisan..huhuhu..susah nak makan kat sana sebenarnya...susah dari segi makanan halal dan yang kena dengan tekak kita prang Melayu..senang lagi cari makanan halal di Europe..certain tempat di London,Manchester dan Paris ada bersepah-sepah makanan halal..kat China ? alahaiiii..bole mati kebuluran (for certain people) nampak garfu kat tepi pinggan tu? sudu tak wujud gamaknya..tiap kali time makan, yang tak tau pakai chop stick kena la makan pakai garfu dengan sudu muncung itik tu..dengan pinggan yang size besar sket dari tapak tangan aje..memang takde nikmat langsung makan kat sana..

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum... best ye tgk akk jalan2 di Shanghai.
Sy nak tanya everage silk kat Silk Factory, Suzhou tu berapa ye? Sy pn akan ke Shanghai last month ni so blh plan budget utk sutera kat kilang tu.. hehehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails