Pages

Tuesday, June 8, 2010

Dah Lama Tak...

1 ) Baca Buku..

Ye..dah lama saya tak membaca buku. Setakat baca paper, blog dan majalah ringan-ringan tu ada la..masa sekolah dulu saya suka baca buku..saya ingat lagi, masa sekolah rendah saya lah student yang paling banyak membaca..dapat nombor 1 peraduan membaca..hehe..sebab rumah dekat dengan library, petang aje mesti pegi library..baca dan pinjam buku sambung baca kat umah..masa masuk peraduan, kena baca dan buat summary buku yang saya baca tu..masa tu, saya suka baca buku bersiri Hardy Boys and Nancy Drew..

Masa sekolah menengah sampai ke U, saya masih suka membaca..tapi semestinya bukan buku ilmiah..hehe..buku cerita cintan-cintun dan cerita misteri lagi tahyul..time tu suka la sangat novel-novel Ahadiat Akashah..buku "Bercakap Dengan Jin' by Tamar Jalis..dan suka pinjam buku cerita vampire koleksi JJ dan novel Judith Mcnaught..dan masa kt U jugak, saya sangat la suka baca Majalah EH! sampai ada koleksi setiap bulan sebab suka baca tulisan Wirda Adnan, Rosie Haslinda dengan Faisal Tehrani. Novel ada yang saya pinjam dari kawan-kawan dan ada yang beli sendiri tapi beli tu very rare lah..kalo beli pun saya beli di 2nd hand book store kt IOI Mall Puchong.

Sejak habis belajar sampai sekarang, saya dah jarang membaca buku. Alasan tak de masa rasanya tak bole diguna pakai..terang-terang cakap, MALAS. lagi pun, sekarang macam -macam kita bole baca thru online..semalam, saya ke Alamanda..masa lalu di depan MPH, tergerak hati nak masuk..terasa nak beli buku..rasa nak membaca..dan buku pertama yang saya beli selepas dah bertahun-tahun tak beli buku ialah buku ini..

Sebenarnya, dah lama saya teringin nak beli buku ni lepas tengok Ahmad Fedtri Yahya introduce buku ni di MHI..dan saya berazam nak beli sebuah buku setiap bulan..bukan novel picisan tapi saya mahu sesuatu yang lebih berbentuk ilmiah..i hope this is a good start :-) later saya akan buat ulasan tentang buku di atas..hari ni belum sempat nak baca..

2) Makan Pisang


Percaya tak dah dekat 14 tahun saya tak makan pisang mentah..serius..tak lalu nak makan walaupun saya tau pisang sangat berkhasiat..ada la dapat email pasal bagusnya makan pisang ni tapi saya memang tak lalu nak makan sejak Form 4..sebab? hrmm..ni cerita masa saya form 4.. makan malam kat sekolah asrama dulu memang selalu disaji dengan pisang as pencuci mulut..pisang kecik comel-comel..dannn..bila saya masuk aje kelas prep malam, selalu la ada orang letak pisang dalam drawer saya..ni kes orang nak mengorat la ni..hehe..sudahnya saya sampai diejek dengan nama "Pisang" oleh kawan-kawan..start dari kes tu la saya tak lalu nak makan pisang..haih..mana datang la idea nak mengorat pakai pisang ni ha??? dan semalam masa pegi Carefour, saya nampak la orang pakat beli pisang..cantik pulak nampak pisang tu..kuning je..gebu-geban pulak tu..tergerak lak hati nak beli..beli la sesikat kecik (bukan pisang di atas) ..dan pagi tadi saya cuba makan pisang tu..yeahhh..dapat telan dengan jayanya..dan saya rasa, SEDAPPPPP :-) mulai sekarang saya bertekad la pulak nak makan pisang sebiji setiap hari...hehehehe



5 comments:

nor yusrinah said...

Saya pun ada beli buku yg sama, ada kat rumah.

Rozelia Shariff said...

Najwa, thanks naa post add blog JJ kat sini...saja nak menjejak kasih..hihi :P

n.a.j.w.a said...

k.nor - bagus kan buku ni..sajes semua rumah (muslim) patut ada satu buku ni..

lia - welcome..blog ko aku lom sempat nak update lg..will do soonest possible..new blog kn?

zt said...

aku pun dah lama tak baca buku .. huhu sibuk baca buku muka ;p (fb) ..pisang pun dah lama tak makan, sbb terbaca artikel kata pisang & durian byk kalori ;p ..

n.a.j.w.a said...

zt, kalo aku jd ko pun aku dh xbaca buku kot..sbb ko blaja smp dpt master..mst dh muak tngk buku..hehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails