Pages

Monday, April 26, 2010

SENGAL vs BERHEMAH

Yeah..energy lost has been fully recovered..dah cukup rehat dan yang tertangguh atau bertangguh nearly settle..dan hari ni saya dapat bagi 90% concentration pada kerja kat office. lagi 10% kurang tu sebab sambil kerja sambil online dealing dengan Encik Razaidi regarding our booking on the guest house..

Pagi tadi, masa saya nak datang kerja.. saya drive dengan penuh berhemahnya..baru keluar dari parking lot..tak sampai 50 meter dari rumah tiba-tiba muncul sebuah moto kaler merah yang dipandu dengan lajunya..mungkin si mamat berhelmet merah tu ingat dia sedang bawak moto di litar GP moto Sepang..helloooo..sini Kota Warisan ok..kalo nak pegi litar GP, Encik dah salah masuk simpang..saya yang terkujat dengan kelajuan moto tersebut terus memberikan hon 2 kali..nasib baik lah saya bawak slow aje..kalau melatah tadi rasanya memang saya dah langgar dia or dia langgar saya..salah satu lah..lepas saya kasi hon yang bunyi ala-ala kentut tak lepas (time tu saya rasa nak pasang hon lori kat kereta) dan lepas bagi dia muka tak puas ati, saya terus drive dan tiba-tiba saya dengar bunyi hon 2 kali di belakamg saya..owh..mamat tu melawan..siap dia patah balik nak tunjuk dia tak puas hati saya kasi dia hon..malas nak layan, saya blah aje..lepas keluar dari guard house rumah, asben telefon..

Asben : Nape hon tadi?
Saya : Moto tadi tu..laju sangat..
Asben : Moto merah?
Saya : Aah.. 

Terus asben saya letak telefon..saya call balik, dia reject call..adoii..sudah...dalam hati fikir mesti mamat tu kena lanyak la dengan asben..tak sedap hati, terus saya patah balik.. sampai je depan umah, nampak asben saya tengah cakap-cakap dengan mamat moto merah tadi..saya turun kan tingkap kete..dengar slow aje conversation deorang...saya pun turun dari kete..

Saya : dik, saya mintak maaf la sebab hon tadi..tapi lain kali sila bawak moto elok-elok sikit..kalau tadi saya langgar awak macam mana? awak susah saya laaaagi susah..

bla..bla..bla..saya membebel-bebel sampai asben cakap "dah la..pergi keje" ..dan Si Sengal itu sungguh la sopannya mintak maaf dan setia mendengar bebelan suami saya pulak..hahahaha..bagus la..walaupun Si Sengal tu bertindik bagai siap mula tadi macam nak ajak saya gaduh sebab saya kasi hon sama dia..at last dia tunjuk jugak sifat berhemah..dan kata asben masa saya call bila dah sampai ofis, jiran kat situ pun memang bengang dengan Si Sengal tu..bawak moto tapi parking kat dalam car parking..nah kau, car parking tu dia park moto dia tengah-tengah sampai kete nak masuk parking pun susah..apa dia pikir kete bole muat masuk parking moto ke hape? duduk kat apartment, nak parking kena la pikir orang kiri kanan sama kan.. dan Si Sengal tu pun ada mengadu kat asben tadi yang kadang-kadang ada orang ludah kat moto dia...ada orang letak sampah depan pintu rumah dia la..haaa..kalau dah macam tu, sendiri mau ingat la kan..bukan semua orang yang bila bengang dengan orang lain dia nak pegi tegur secara berhemah..yang tak berhemah macam tu la caranya.. apa pun bagi saya, teguran perlu dibuat dengan cara baik..saya juga tak setuju dengan cara orang yang meludah kat moto dan sebagainya sebagai tanda protes marah..moga Si Sengal mendapat pengajaran dan berubah untuk kebaikan diri sendiri dan orang lain..

Lagi satu yang saya rasa kurang berhemah..ada sorang manusia ni..tiba-tiba berubah laku terhadap saya..dingin, kejong-kejang gitu..saya tertanya-tanya..selepas di selidik, owh..rupanya dia tak senang bila saya "ada itu..ada ini..pergi situ..pergi sini.."..owhh..sungguh saya rasa terkilan dan sedih..saya tertanya-tanya kenapa dia tak fikir "saya ada itu tapi tak ada ini..saya pergi situ tapi tak pergi sini.." saya tak berkompang sekampung..sampaikan ada orang cakap " u keep secret for almost 1 year..now muka masuk  paper semua pun tahu juga.." well, that's it..at least, what soever its not coming from my mouth..orang lain yang tolong berkompang dan bergendang..dan saya masih tegak, tetap tak menari-nari..bagi saya senang saja..Allah tu Maha Adil..mungkin kita lebih di sini..tapi kurang di situ..nampak atau tak nampak saja..tak ada manusia yang sempurna..cuma bagi saya, kita perlu berusaha untuk mencari titik kesempurnaan itu walaupun memang tak akan sempurna..apa saja yang saya tulis atau paparkan di blog ini bukan untuk dibangga atau ditunjuk-tunjuk..lillahi taala.. cuma untuk berkongsi kegembiraan, suka dan duka..dan untuk ingatan saya pada masa hadapan..itu saja..sesungguhnya yang baik tu datang dari pada Allah, dan yang buruk itu adalah kelemahan saya sendiri.. kepada yang berkenaan, sila take note dan saya mintak maaf jika telah membuatkan anda rasa tak senang dengan saya..peace :)






4 comments:

ANAKIRANA said...

uh dah mcm nak gaduh tu ...tp takut gak..kalau mamat sengat tu terus2 ikut ko ..lagi bahaya

genny da bomb said...

lah hilang plak aku tulis dh panjang2 tadi huhu

Aku pn sll gak hon ala2 malu nk kentut tu..takut2 terhon gengster sudah haru huhu..

sape la dengki ng hg masuk paper tu..glamer pe masuk paper bukan senang hehe..dia xsenang tu tgk hg bleh pi london hehe

n.a.j.w.a said...

ana - rupa je mcm gengster mat sengal tu..tp karatzzzz..aku bru sedar dia dok dpn blok aku..start lps kena bebel, parking moto pun nmpknya dh berhemah..

geni - hang mmg "ganah" :p hrmm..ada la manusia tu..sian pun ada kt dia..mcm xde pekdah je nk dengki2 or nk tak suka- tak suka kt org ni kn..biar je la..janji kita x buat kt org mcm tu..

Rozelia Shariff said...

Babe, aku dah pindah "rumah". Nanti check page baru aku ye :)

Take care!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails