Pages

Monday, March 22, 2010

Kisah Tak Boleh Di Lupa...

Bila saya baca blog kawan sekolah yang mengimbau balik kenangan-kenangan masa skolah dulu, buat saya tersenyum-senyum and kadang tergelak kuat dan semua orang keliling pandang saya..saya pulak, tak banyak yang saya bole ingat..masa saya form 4 saya kelas 4 Sains berapa pun saya tak ingat..tak tahu lah kenapa..memori dah kondem agaknya..tapi kalau kish-kisah yang memalukan saya, saya bole ingat..

Kisah 1 :
masa form 1..baru masuk sekolah tak sampai seminggu..masa rehat plan nak pegi kantin..kira 1st time nak beli makanan kat kantin la tu sebab konon menu kat dining hall untuk minum pagi aritu tak best..sampai kat area kolam ikan tepi kantin saya tengok kantin di conquer student senior lelaki..punya la ramai..malu la pulak nak pegi..freshies la katakan time tu..malu-malu kucing lagi..so kensel niat nak membeli kat kantin tu..so saya cross ke sebelah kiri kantin menghala ke bilik pengawas..masa langkah tak perasan ada longkang..apa lagi..debushhhh..tertiarap dengan dua-dua tangan mendepa ke lantai tepi kantin..mujur gak la longkang tu tak la dalam tapi ada air dalam longkang tu..gelap gelita rasanya dunia time tu..rasanya semua yang tengah makan kat meja tak jauh dari longkang tu pandang saya..malu ya amat sampai kebas rasa muka saya ni..terus bangun menonong tuju ke toilet ..end up masuk kelas dengan dua-dua belah stoking basah..

Kisah 2:
balik dari outing..tak ingat masa sekolah dulu outing hari apa..tapi rasanya dua minggu sekali bole kua outing masa weken..naik bas kontot warna kuning..tambang berapa posen pun tak ingat..masa jalan nak balik hostel, saya dengan kawan-kawan jalan kat depan dan segerombolan student lelaki jalan kat belakang kita orang..tba-tiba angin bertiup agak kuat dan tak semena-mena tudung saya pun turut tercabut melayang dari kepala tinggal anak tudung je kat kepala saya ni..ni penangan tak pakai jarum peniti..seb baik tangan saya sempat sambut tudung tu..cepat-cepat sarung balik kat kepala..walopun senget-benget..wat muka stone sajalah..kawan-kawan dengan bebudak lelaki yang nampak insiden tu memang terbahak-bahak la gelakkan saya..adoii..

Kisah 3 :
Ni kisah paling tragis yang saya takkan lupa..dan kisah ni jugak di request oleh kawan saya, Jj untuk masuk dalam entry ni..kisah ni saya penah hantar ke majalah dengan tujuan nak dapt hadiah jam Swatch kalo cerita saya tu disiarkan..tak sia-sia saya mengarang, memang saya dapat jam tu dan jugak dapat beratus-ratus surat permintaan ajak berkenalan..hahahaha..
Kalo tak silap kisah ni masa saya form 3..masa balik dari prep malam..singgah koop beli Bibi..jajan paling femes kat skolah time tu..lepas tu terus nak balik hostel..saya jalan dengan sorang kawan..tak ingat pulak sape kawan tu..Faradila? Zanariah? ntah la..btol-btol hilang ingatan..masa jalan tu, kat depan kami ada dua orang brader senior..sambil jalan brader dua orang ni bergurau senda..hang tolak aku, aku tolak hang..gitu la lagaknya brader berdua ni jalan..keadaan kt koridor tu agak gelap..tiba-tiba saya ternampak sesuatu kat atas lantai koridor..tunduk tengok..owhh..songkok...pegi prep malam student lelaki kena pakai songkok sebab deorang pakai baju melayu..brader berdua yang 3-4 depa kat depan saya tu pun tiba-tiba berenti dan patah balik menuju ke arah saya..saya fikir..owh..ni mesti songkok salah sorang brader senior tu..tu lah..jalan macam kera terbakar ekor..kan dah jatuh songkok tu..dah songkok tu betol-betol dekat kaki saya, saya pun tunduk la nak ambek..tak kan nak sepak pulak or biar je kan....elok saya tunduk, salah sorang brader senior tu dah berdiri betol-betol depan saya...songkok tu betol-betol ada antara kaki saya dengan kaki brader tu..gayanya time tu macam yang kita dok tengok dalam filem Hindustan time anak nak mintak restu kat bapak. pastu bila saya sentuh je songkok tu, saya baru sedar tu bukan songkok...jeng..jeng..jenggggg..sebelah selipar jepun ok!!!! malangnya tangan saya dah sentuh benda alah selipar jepun yang saya ingat songkok tu..saya rasa macam takde pilihan jadi saya ambek jugak selipar jepun tu dan dengan muka yang konon-konon kontrol ayu saya hulur selipar tu pada brader yang dah terpacak depan saya tu..muka dia sangat lah blur..dia ambik sambil terkebil-kebil..kemudian dia campak kat lantai dan sarung kat kaki..kawan dia pun terkebil-kebil pandang muka saya..muka macam tengah tahan gelak pun ya..saya tetap wat  muka kontrol  ayu walopun sebenarnya saya rasa macam nak guling-guling menangis meraung-raung sebab malu..mesti deorang heran apa hal la minah ni sopan santun giler sampai selipar jepun pun nak dikutip..kot ye junior kena hormat senior pun agak-agak la kan..dia tak tahu yang saya ni dah rasa nak makan dia pun ada...

lepas brader senior tu blah, terbahak-bahak la kawan sebelah saya gelakkan saya..balik hostel, cite kat dormmates..memang riuh rendah sume gelakkan saya..alahaiiiii..cemana la selipar jepun saya bole nampak macam songkok..blog ni biasanya saya link kan ke facebook..kalo senior yang berkenaan terbaca blog saya ni, sila "Assalamualaikum" kat saya ye (kalo dia ada dalam fren list saya la)..serius saya tak ingat sape senior bertuah yang dapat penghormatan saya malam tu..

1 comment:

Unknown said...

kah kah kah kah...hilang sakit kepala aku baca citer hg ni..

weii..brader tu tua setahun dari kita..nama dia husni...aku ingat sebab hg tunjuk muka dia kat aku,n aku mmg kenal dia..kwn2 fazlisyam la tu..

tambang bas kuning tu 30 posen jek..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails