Pages

Friday, February 5, 2010

Dia Pergi Jua..


03.02.2010..Rabu..11.15 pagi..pada usia 91 tahun, nenek kepada suami saya telah kembali ke rahmatullah..Saya sedih..sangat sedih..Walapupun saya cuma cucu menantu, tapi dalam hati saya, saya anggap nenek seperti nenek saya sendiri..bila saya rindukan arwah opah..saya lepaskan rindu saya pada nenek..baju arwah opah yang saya  simpan juga kini sudah ada cop nenek..ada bau-bau nenek..dapat saya buat kenang-kenangan..

Saya bersyukur kerana di penghujung hari nenek, saya dapat menjalankan tanggungjawab saya sebagai cucu..tak ada apa yang nak saya terkilankan..cuma kalau boleh diputar masa, saya mahu jumpa nenek sekali lagi walaupun sekejap..sebab kali terakhir saya berjumpa nenek hampir seminggu sebelum nenek pergi, saya ingatkan saya masih ada kesempatan untuk jumpa nenek sekali lagi di kampung..tapi Allah lebih sayangkan nenek..seminggu sebelum nenek pergi, nenek nampak ceria sangat..dan masih terngiang-ngiang ditelinga saya..kata nenek.."nenek raso tonang.." dan dia senyum sambil memegang tangan saya..sekarang saya tak ada nenek lagi..arwah opah dah lama pergi..tok sebelah bapa, saya tak berkesempatan berjumpa sebab tok meninggal sebelum saya lahir lagi..yang ada cuma opah (ibu kepada mak saya)..dan bila opah pergi..saya ada nenek lepas kahwin dengan suami..sekarang semua dah tak ada..yang ada cuma kenangan yang akan saya simpan dan kenang..menjaga orang tua mengajar saya supaya bersabar..dan kerana kalau umur kita panjang, kita juga akan tua..maka jangan la kita mengelak dari menjaga orang tua..sama ada dia ibu bapa kita..mahupun nenek kita..

Doa saya moga roh nenek di tempatkan bersama orang-orang yang beriman..Al-Fatihah..

1 comment:

yusmirdah said...

masih tergiang2 ditelinga suara nenek.. masih terpandang2 nenek berbaring di atas katil.. hati ini sungguh sedih kehilangan nenek.. tapi saya redha, kerana sempat melihat dia tersenyum gembira sebelum pergi buat selama-lamanya.. semoga rohnya ditmptkan dlm golongan org2 yg beriman.. al-fatihah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails