Pages

Saturday, December 25, 2010

::Saya Mahu Kurus & Sihat:::

Kawan saya, Ana, cerita pasal dia nak diet. Beria kawan saya ni nak diet sebab kawan sorang lagi (Geni) tanya kat Ana "hang peknen kaaa??".. kalo memang tengah peknen, mesti dengan senyum lebar 16 kaki inci jawab "aahh.."(sambil gosok-gosok perut). Tapi, kalo bukan lah tengah berisi anak tetapi cuma berisi lemak, sob sob sob..sedih wehhhh..soalan menusuk jiwa raga..sampai ke jantung, tulang belakang, buah pinggang..pendek kata menusuklah ke semua organ dalam badan..

Saya pun penah orang tanya soalan macam tu..bukan sekali..tapi dah 2-3 kali..mau aku sekeh-sekeh kepala orang tu (geni, kalo hang aku tak sekeh haaa.., aku peluk cium hang ;-p)tapi, bila balik rumah selak baju tayang perut depan cermin..tengok depan, sisi kiri kanan..rasa nak sekeh je diri sendiri.."haaa..makan lagi banyak-banyak lepas ni..mentedarah lagi!!!!"

Kalau memang dah sejak azali lagi sedia comel tak pe..temok-temok itu sangat comel bagi saya..tapi kalau memang dah dilahirkan kurus melidi lepastu bila dah beranak pinak tiba-tiba kembung sana kembang sini..macam tak best je rasa..sebab naik tak sekata..serupa macam kalo kita buat kek ke apam ke..kalo naik gebu geban tak ke cantik je kita tengok..kalo tak sedap pun at least masa hidang orang tengok pun selera nak makan..presentation tu penting tu..penting...

Dulu saya kurus sampai cekgu dengan kawan-kawan sekolah panggil saya "bini popeye"..angin tiup pun jenuh pegang tiang sebab rasa nak melayang..bila jalan dengan Jj (kawan sekurus sekeping) budak-budak lelaki selamba kodok takde perasaan cakap saya dengan Jj macam "2 keping plywood sedang bergerak" ..kuang hajooooo..nak mengorat cakap je la..erkkk..maybe kurus sangat la pulak time tu kan..

Dah kawen, lepas bersalinkan Umar, baru la badan berisi sket..sendiri cakap,sedap-sedap je la..pastu, sebab banyak bonar agenda makan-makan..bila tak ada agenda rasmi, pandai-pandai buat agenda sendiri..pendek kata suma agenda rasmi ke tak rasmi ke mesti ada perkataan feveret - MAKAN...kalau orang lain bela lembu kambing ayam itik dapat hasil ternakan membiak-biak..bole jual dapat duit jugak...tapi, saya cuma ternak lemak, hasilnya cuma tayar extra kat perut petanda banyak lemak...nak jual pun tak laku..cakap nak berapa lapis..selapis? dua lapis? lepastu  siren kat rumah pun sesekali berbunyi.....pelan je bunyi..bunyi dia bukan macam bunyi siren kereta peronda polis ke ambulan ke..tapi bunyi menyanyi-nyanyi dengan senikata yang diulang-ulang " Umar joging dengan ayah ..mama rehat-rehatkan perut sambil tengok tv" ...tak ke melodi indah menikam kalbu tu?? maksud tersirat - "marilah joging sama-sama.."

Ok la..ok la..saya cuba kempiskan perut..tapi saya tak nak diet..saya suka makan..saya tetap nak makan ikut suka suki saya..saya rasa satu kerugian kalo kita lepaskan nikmat makan...esok-esok kalo dah sakit, kasi ayam golek langgar motokar pun dah tak lalu lagi dah..tapi, tak dinafikan kebanyakkan penyakit tu datang dari makanan..bagi saya, yang penting, bersederhana..makan tu salah satu nikmat hidup yang mesti dirasa..tapi biar lah berpada-pada..sapa suruh ko makan sampai tak ingat dunia..pastu kena kencing manis, darah tinggi..badan kalo naik gebu-geban tapi tak de penyakit tak pe la....yang kurus keding pun bukan confirm sihat walafiat..jadi, pilih lah sendiri nak badan saiz apa..

So, macam mana nak kurus dan sihat atau kalo temok pun tetap sihat???? Siapa ada tips, sila share..mana-mana article kesihatan kalo kita baca jawapan nya sama je..MAKAN SEIMBANG + EXERCISE >. tak ada ke cara lain??
 

saya nak makan ikut suka suki..NO Diet


saya  malas exercise yang meletihkan..NO Jogging


i will say NO to any diet pills mahupun diet supplement yang mahal nak mam....


Tapi..saya nak kurus dan semestinya nak sihat..

Lets try this..
Makan semua..tolak batu dengan kayu je..tapiiiii..bersederhanalah..dan, sebelum makan jangan lupa baca Bismillah..lepas makan ucaplah Alhamdulillah..syukur dengan nikmat makan yang Allah bagi..



Lepastu, buat camni..

Light exercise - bangun pagi, buat stretching sket


Detox your body - must find product yang sesuai dan ada kelulusan KKM
*Khazanah Dtox Tea by Cosway

Re-shape your body - make sure yang selesa dan tak terlalu ketat sampai mengganggu blood circulation
pssttt..cuba teka siapa model di atas..


Hasilnya.......

-

-
-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-
TADAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

*ilustrasi pemilik blog semata-mata

















7 comments:

Rozelia Shariff said...

Serious ke nak reshape body tapi still nak makan?

Makan Shapeworks Herbalife la :)

~ f i d ~ said...

owhhhhhh k fid sgt setuju tang statement sebab kita dah besa kurus melidi, bila kembung x sekata sgt tensen huhuhu..dah la my family semua jenis papan, bila kembung ni, sgt tension bila depa teguq.tu x masuk g yg x percaya bila habaq x pregnant huhuh..ada kakak ni (not my family) berkali2 tanya, betui ka hg x preganant ni..dushhh betui laaa..masalahnya kita2 ni dok besa makan byk, nak control susah aaaaa...

genny da bomb said...

oi oi...asik petik nama aku je ni..kang org ingat aku tak sedo diri plak..sdiri pun gebu gebas lagi mau cakap org kan kan huhu..

nasib baik aku azali gebu hahhaha..

Unknown said...

kah kah kah..lawak la posting hg kali ni najwa...aku tak tahan nak gelak..ngan katun bagai..part kita jalan melayang pun kelakar giler..

hg tau aku kena buat senaman cam gambar katun tu setiap hari pg n ptg masa kursus pagi dn petang...penat nak mampuih..time kursus je buat sebab wajib..

aku pun nak makan suka hati n tp nak kurus tp malas senaman..so sebulan 2-3 kali aku minum phytofiber tuk detox..n hari2 makan vco tuk maintain lemak supaya tak kumpul2 kat perut..

n.a.j said...

dolu2, masa kurus kering, ain pun penah depa panggil isteri popeye gak weh...
now...hmphhh...

kadar metabolisma badan once dah masuk 3 series ni pun tak macam dolu..maknan lambat hadam, itu yg lemak berkumpul sana sini..tambah2 bila stress, lagik berkumpul kat perut nun..

ANAKIRANA said...

huishhh sensitip2...hahahha

ni nak jaga nafsu makan..mmg la dulu2 mkn byk mana pon badan tak naik..dah umur pon muda lagik...metabolisme cepat..ini dah berusia...dok wat cara makan mcm muda2 hahahha...aku ni dah mula nak diet...
1st sekali taknak makan lepas kul 7 ..
berkuatkuasa arini..aritu balik kg..nak diet la..tgk2 mak idang asam pedas..terus tak jadik..abih kena perli ngn depa

genny da bomb said...

hahahaha...ain pun mula2 memetik namaku...awwww..gelak guling2 aku baca entri2 meroyan hampa pasal diet2 ni kekekekekke..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails