Pages

Thursday, June 2, 2011

Failed Exam. Mari Terjun Bangunan 40 Tingkat



This is not a joke.

Jumaat lepas.. ofis dikejutkan dengan tangisan tiba-tiba dari one of the manager. Kisahnya.. dapat berita yang anak sedaranya bunuh diri sudah.. reason - GAGAL Exam.He is the only son in the family..aged between 23-24 years old...huh..too young to die with no reason.. failed exam cannot be a reason to cut short your life dude..

Kronologi sebelum kematian yang tragis itu.. (this sad tragedy happened in Australia)

- Failed dari tahun pertama.. sampai dah 5 tahun tak berjaya lagi grad
- Malam kejadian.. he spend his time with his father yang garang.. they're so happy..have a coffeee together.. watched tv together..chit chat and laugh together..
- Keluar rumah dengan alasan nak jumpa kawan..left the father at home
- Check in at a service apartment..asked for 40th floor
- Late at nite, the son haven't come back..father getting worried.. start searching for the son
- Morning.. the father do police report
- Checked the last credit card transaction made by the son..found out that his son has check in at the service apartment.. straight away to the place
- Room at 40th floor.. the father went in.. balcony's door open widely.. and the dead body was found by his own father down there at level 18 !! pecah kapla sudah..

Bole imagine how the father felt at that time????  And until today the father keep blaming himself.. pray the father won't end up like his son..All this while, the father sangat lah garang.. the son is the 2nd in the family..kakak and adik sangat pandai.. sepupu sepapat pun pandai.. bila failed, maybe dia rasa sangat takut.. terlalu takut..takut ayah marah sebab GAGAL.. takut sebab tak pandai macam kakak..macam adik..macam sepupu..so he just keep quite.. tak bagitau anybody yang dia dah GAGAL.. and yes.. he left a letter to the father and friend..

I believe that the guy has lost his mind sebab kegagalan mengawal minda dan jiwa.. sangat lah impossible dalam keadaan waras nak terjun dari tingkat 40. Kalo saya, nak terjun dari tingkat 1 pun belum tentu berani.. dan semestinya orang yang bunuh diri bukan tergolong dalam orang yang beriman kepada Allah S.W.T. 

When the manager came in to the office yesterday, we had short discussion about her nephew.. yes..definitely she was so sad.. juga sangat terkilan sebab the nephew commit suicide just because he failed exam...and pity for his brother who keep blaming himself.. kesian kan..

Adik-adik diluar sana.. percayalah.. tak cemerlang dalam pelajaran doesn't mean kita akan jadi seorang yang useless dan tak boleh berjaya.. bukan maksud saya pelajaran tak penting..ok..pelajaran penting.. kalo lulus cemerlang itu bonus.. boleh dibanggakan..tapi kalau tak ada degree bukan bermakna kita tak boleh jadi kebanggaan kepada orang lain.. Belajar bersungguh-sungguh selagi terdaya.. kalau tak berjaya, jangan terjun dari mana-mana bangunan..tapi terjun lah ke bidang yang anda suka..minat..dan ada keupayaan.. kejayaan ada dimana-mana asal kita berusaha.. dan jangan lupa berdoa mudah-mudahan kita menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat.. kita tak mahu jadi orang yang kaya di dunia tapi muflis di akhirat kelak.. berusahalah untuk hidup yang seimbang..

Dan ibu juga bapa (including myself)..semua mahu yang terbaik untuk anak..mahu tengok anak jadi orang yang berjaya..tapi keupayaan setiap anak berbeza-beza.. yang tak berapa pandai jangan kita sisihkan..  jangan compare dengan anak yang cerdik pandai.. asuh supaya anak tak jadi sampah masyarakat pun dah cukup baik..ada banyak cara untuk berbakti dan jadi orang yang berjaya.. kadang anak yang tak berapa berjaya dalam pelajaran tu lah yang nak jaga kita bila dah tua nanti.. yang mungkin akan doa tak putus untuk kita walopun kita dah tak ada lagi.. berusaha dan berdoalah.. 

Allah beri pada yang meminta..



2 comments:

Rozelia Shariff said...

A lesson to learn jugalah especially bagi kita yang bergelar parents - tak perlu stress kan anak2 sangat dengan belajar,belajar,belajar. Budak2 akan belajar apa yang dia minat. Lim Goh Tong sekolah takat tingkatan 3 je tapi berjaya bukan main lagi :)

Unknown said...

aku suka posting hg ni..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails