Pages

Thursday, December 15, 2011

Review Ombak Rindu (Novel vs Filem)



Eventually, i managed to watch Ombak Rindu last night. Well,I have read the said novel looooooong time ago .. masa sekolah menengah and recently i read again. I remember that I've wrote about this novel in the previous entry.. how i wish akan ada filem adaptasi dari novel ombak Rindu ni..and how i wish that the hero must be..ehemm..Aaron Aziz lah..well, sekarang sudah ada depan mata..i mean di pawagam :)

Filem Ombak Rindu ni digarap dengan baik sekali..with great actors and songs that elevates mood scores. Tapi, maybe sebab I have read the novel twice, then it do not really touched my heart to tears. Dalam novel, derita Izzah lebih dapat dirasa.. sedihnya lebih mendalam..kisahnya lebih panjang..so it more profound impact on readers' emotions. Hariz dalam novel jauh lebih garang.. lebih kurang ajar..juga lebih lomentik.. Dalam novel, Pakcik Taha dan isteri dua-duanya jahat.. tapi dalam filem, digambarkan Pakcik Taha je yang jahat..makcik nya baik tapi sakit kenser.. dalam filem, kandungan Izzah selamat..tapi dalam novel Izzah keguguran.. dah nama pun adaptasi, so could be not exactly the same story la kan...

Antara part paling sedih dalam novel is masa Mak Jah bertemu Hariz selepas tau yang Hariz sebenarnya anak Mak Jah yang disangka dah mati.. part tu tak ada dalam filem..kalau ada, dengan latar lagu yang sedih-sedih tu konfem terkesan terus sampai dalam hati.. sebab lagu-lagu Adira & Hafiz dalam filem tu yang membangkitkan mood.. hari ni saya off radio..layan lagu Untuk Kamu ulang ulang dan ulang lagi.. kalau Hafiz yang nyanyi live depan saya hari ni, mesti dia dah cakap "sudah sudah la tu kak..penat saya menyanyi lagu yang sama dari pagi"


Mula-mula i tot watak Izzah tu tak sesuai langsung dengan Maya Karin..i seem to underestimate her ability.. well, am wrong.. Maya deliver watak Izzah dengan baik sekali..dengan muka yang sungguh innocent.. cuma part masa Izzah baca surah Yaasin tu..hurmm..saya bukan la pandai sangat mengaji..suara Maya memang sedap...tapi sepatutnya bacaan Yaasin mesti dibaca dengan sebutan dan tajwid yang tepat.. tolong jangan ambil mudah dengan bacaan Al-Quran..dan saya sungguh tak gemor aksi-aksi berkemban dan berchomol-chomol atas katil dalam filem ni.. filem tetap bole laku dan meletup without scene-scene yang tak perlu macam berkemban-kemban ni.. macam filem Ayat-Ayat Cinta, tetap terbaik tanpa scene  tak senonoh. 

Saya tak bole simpan Umar dalam peti ais kat umah jadi semalam saya suruh Umar tutup mata sambil makan popcorn bila ada scene-scene yang tak sepatutnya ditonton oleh kanak-kanak.. Umar menjunjung perintah dan dia pun malu nak tengok... normally saya cuma pegi tengok wayang cerita yang sesuai untuk Umar tengok je kecuali KL Gangster dengan Ombak Rindu ni.. omak nya ni yang nak sangat tengok jadi bawak la jugak Umar dengan pengawasan sewajarnya.. 

Bila keluar dari panggung, saya tak rasa puas macam tengok KL Gangster.. tapi overall cerita Ombak Rindu ni ok..cuma kalo pakai tajuk lain kan bagus..cam geli je tajuk rindu rindu ni..xoxo  Katanya ada orang lelaki yang menangis meleleh-leleh ayaq mata tengok cite ni.. gosh..what  i can say is "lu tak kental la beb"..larikkkkkkk

For rating, saya bagi 3.99 out of 5 bintang.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails